کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

راهنمای کامل مسیر قله کماس درگز

قله کماس بین رشته کوه های هزار مسجد و الله اکبر، قله ها و کوه های هزارمسجد بین شهرستان های قوچان و درگز، قرار گرفته است و موقعیت قله آن N678062E4113541 می باشد. این قله دارای 2612 متر ارتفاع از سطح دریا است.
  
راه های دسترسی به قله کماس
1. از طرف درگز 60 کیلومتر بعد از عبور از گردنه الله اکبر، میانکوه - کپکان - دربندی علیا - کلاته گرنی (یعنی باید از تمامی این مسیرها گذشت تا به دامنه کوه رسید). به فاصله 65 کیلومتر
2. از سمت قوچان، مسیر درگز - دو راهی امام قلی - جاده قدیم کپکان و دربندی علیا - کلاته گرنی به فاصله 94 کلیومتر

از جاده قدیم درگز به قوچان و بعد از گردنه صعب العبور الله اکبر از روستاهای کبکان (سایت راداری نیروی هوایی)، دربندی علیا و سفلی به گرنی می رسیم. برای صعود باید از منطقه اله زو که در کیلومتر 10 گرنی به ریشخوار است شروع کرد. از گردنه سمت چپ و از لابه لای جنگل درختان ارس به بالای چشمه ترناب (ترنو) می رسیم. مسیر دسترسی به قله پاکوب و کاملا مشخص است چون این مسیر هر سال و در شروع فصل بهار توسط عشایر هم پیموده می شود. در ماه های اردیبهشت و خرداد و تیرماه منطقه پر از عشایر و رفت و آمدهای فراوان است.


این منطقه با داشتن درختان ارس (مرخ)، یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران است. بر بالای کوه کماس خانه ای گلی وجود دارد که نظر هر کوهنورد و طبیعتگردی را که مسیرش به آنجا میخورد به خود جلب می کند. کماس و پیرکماس به نوعی ابتدای شروع رشته کوه هزار مسجد هم محسوب می شود. البته گاهی از کماس به عنوان رشته کوه کماس هم یاد می شود.

کماس همواره مورد توجه کوهنوردان و طبیعتگردان و مردم عادی دیگر بوده است چون دارای طبیعت بکر و دیدنی است. از همه عزیزانی که قصد سفر به این منطقه را دارند می خواهیم که در پاسداری از طبیعت زیبا و محیط زیست منحصر به فرد این منطقه کوشا بوده تا این ثروت ملی برای نسل های آینده نیز حفظ شود. از ریختن زباله و قطع درختان خودداری کنید و با مردم بومی و محلی و محیط زیستش مهربان باشیم. چرا که در نهایت این ماییم که همیشه از آن استفاده خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد