کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

برج رادکان اولین برج در جهان است

خراسان رضوی از گذشته های دور شاهد طلوع دانشمندان و ستاره شناسان بزرگ در این دیار بوده که ساخت اولین برج تعیین کننده چهار فصل، سال کبیسه و نوروز در جهان از شاهکارهای یکی از این نابغه های علم نجوم ایران یعنی خواجه نصیرالدین توسی است؛ این برج رادکان نام دارد.
  
برج رادکان یا "رادک" در روزگار اوج خود تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده  است؛ در گذشته  تصور می شد آرامگاه یکی از ایلخانیان است.

از افتخارات بزرگ ایرانیان "برج رادکان" در چناران است که تا کنون علی رغم پژوهش های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی این برج مشخص شده است.

معماری بدنه برج رادکان بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است و به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده  اند که قابل توجه است.


ورودی هلالی شکل آن در ضلع جنوبی گنبد قرار دارد و زیباترین قسمت بنا در بخش فوقانی آن قرار دارد، که عبارت از دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی است که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری که نام بانی و تاریخ ساخت بر آن نوشته شده است.

طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است؛ در تمام بدنه بنا آجرو ملات گچ و آهک بکار رفته  است.

علاوه بر راهنمایی مسافران و مقبره به دلیل وجود منفذهایی به تعداد بروج دوازده گانه برخی نیز این برج را دارای تقویم و ستاره شناسی می دانند.

البته قابل توجه است که  انتخاب مکان درها، دریچه ها در برج اتفاقی نیست زیرا درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده است و این برج تنها برجی است که می توان از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد.

گفته می شود این برج چون در مسیر جاده قرار داشته است به این شکل نامگذاری شده است.

برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار دارد و این  برج  دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالا در سال 607 قمری به پایان رسیده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد