کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

ابشار قره سو در کلات

آبشارقره سو در روستای قره سو از توابع کلات با ارتفاع حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریا درغرب شهر کلات و درحدود ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد واقع است. جاده آن پیش از تونل ورودی شهر از ابتدای جاده کلات – درگز جدا می شود و پس از پنج کیلومتر درجهت جنوب غرب به روستای قره سو می رسد. کوه بیساماد در سه کیلومتری غرب و کوه هزار مسجد در پنج کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد. قره سو نامی ترکی است و معنی آن آب سیاه است.  

طبیعت زیبا وآب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ، موقعیت قره سو را ممتاز می‌کند. وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می‌کند.

ابتدای دره با یال های چین دار و با عرض کمتر از چند متر و تماما سنگریزه ای (صخره ای ) و در اطراف آن لایه های سنگی عمودی به قطر کم و به شکل دیوار دیده می شود. این قسمت چند آبشار کوتاه و بلند دارد که حداکثر ارتفاع آن هشت متر است. این آبشارها نردبان دارند و می توان به آسانی از آنها عبور کرد. پس از چند کیلومتر راهپیمایی جنگل ارس و درختچه های بسیاری دیده می شود. در سمت چپ دره ای فرعی و کوچک وجود دارد. در ابتدای مسیر به خرابه های نانوا خانه نادر شاه می رسیم. بعد از پیمودن این قسمت از دره در مدت کوتاهی، سرچشمه رود قره سو در کف دره نمایان می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد