کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

غار علی صدر

غار علیصدر از جمله غارهای دیدنی ، بزرگترین و مهمترین غار آبی جهان است . طول غار علیصدر 11 هزار و 200 متر می باشد . ارتفاع آن از سطح دریا 2100 متر است که در ارتفاعات ساری (کوه های زاگرس) نزدیک به روستای علیصدر ، شهرستان کبودراهنگ واقع شده است .  

 

غار علیصدر یکی از جاذبه های دیدنی و اصلی جهانگردی همدان است که به همراه آثار تاریخی مثل آرامگاه بابا طاهر و گنجنامه ، شهر همدان را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران معرفی کرده است.
محوطه غار علیصدر دارای دهلیزهای متعدد ، دالان های پیچ در پیچ ، سنگ ها و قندیل هایی به شکل مجسمه هایی مثل پنجه عقاب ، شیر دو سر ، کبوتر ، قایق وارونه ، خوشه انگور ، گل کلم در این غار به چشم میخورد. قدمت سنگ های غار علیصدر به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی نسبت داده شده .  
از مجموعه رشته آبها در درون غار علیصدر ، دریاچه بزرگی بوجود آمده که نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است.  غار علیصدر از سایر غارهای آبی جهان متمایز است به دلیل سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در طی آن مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت. بازدید از غار به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر به مسافت های 1250و 4000 متر است .
از قدیم‌الایام مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند . تا اینکه در۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوه‌نوردی همدان(کلوپ سینا)به سرپرستی محمدطاهرهمایونی، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند . در سال ۱۳۴۶ با پخش خبر کشف این غار شگفت‌انگیز و بی انتها درسطح رسانه‌های ملی ، سیل محققان ، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.
در سال ۱۳۵۲ کوهنوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی‌متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علی‌صدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی ، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوده گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد.
میزان آبی که در بستر غار علیصدر جریان دارد از طریق ریزشهای جوی که به سطح ارتفاعات منطقه می بارد تا شعاع حدود یک کیلومتر بر سطح آب آن تاثیر می گذارد . به دلایل فقدان نور طبیعی و وجود املاح فراوان در آب و خارج آن و نیز شرایط طبیعی دیگر هیچگونه حیات جانوری در غار وجود ندارد . میزان روشنی و شفافیت آب به قدری بالاست که با نور معمولی و چشم غیر مسلح تا عمق حدود 10متری قابل رویت است . عمق آب در نقاط غار از چند سانتی متر تا 14 متر متفاوت است این آب از نوع بی کربناته کلسیک سبک با نزدیک به خنثی است.هوای داخل نیز مرطوب و اشباع از بخار آب است . منظره داخل غار بسیار بدیع و هوای آن سبک و حالت سکون مطلق دارد بطوری که دمای آن در تابستان و زمستان تقریبا یکسان است . بطور کلی این غار عظیم از جذاب ترین نقاط گردشگری استان و کشور می باشد که مورد بازدید علاقمندان بسیاری از داخل و خارج قرار می گیرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد