کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

تونل برفی ازنا

تونل برفی در دامنه های سرسبز اشترانکوه در شهرستان ازنا قرار گرفته، برای رفتن به تونل برفی از هرجای ایران ابتداء به شهرستان ازنا می رویم. سپس به میدان راه آهن رسیده و تابلوی راهنما ما را به سمت دهکده گردشگری دره تخت در جنوب ازنا راهنمایی می کند. بعد از طی 5 کیلومتر به روستای دره تخت و دامنه های اشترانکوه می رسیم و سپس به سمت شرق حرکت کرده تا بعد از گذشتن از روستاهای مختلف به روستای سرسبز کمندان و مردم مهربانش برسیم. بعد از یافتن جایی برای نشستن در کنار رودهای جاری از برف، زیر درختان بید و رفع خستگی و نوشیدن چای و... به سمت در ه (ازنادره) حرکت می کنیم و وارد آن می شویم تا طول دره را به سمت ارتفاعات جایی که برف و تونل برفی در آنجاست بپیماییم.

  

دره «ازنادره» یکی از زیباترین دره های اشترانکوه با گیاهان، جانوران، چشمه سارها و رودهای جاری از برف است که صخره های رعب آور، بسیار بلند و کاملا عمود در طرفین ما قرار گرفته بحدی که تا نزدیکی ظهر از تابش آفتاب خبری نیست. این دره سنگهای بسیار سخت و یکپارچه دارند و جهت دره با شیب تندی به سمت ارتفاعات اشترانکوه می رود و آب فراوان ناشی از ذوب برفها رودی خروشان تشکیل داده است. منظره زیبای طبیعت این دره همراه با وزش نسیم خنک و رقص گل ها و گیاهان خودرو، حرکات بز و میشهای وحشی بر صخره های بلند اطراف و غرش رود بر سنگهای رودخانه از بدیع ترین مناظر طبیعی ایران است و آنقدر ما را مسحور و بیخود می کند که هرگز متوجه خستگی نمی شویم.


گاهی درختان تنومندی را می بینیم که بر خلاف تمام درختان که عمودی رشد می کنند، از دل سنگ یکپارچه از دیواره صخره بیرون زده است و به صورت کاملا افقی رشد کرده است. طول دره و پیچ و خم های آنرا به سمت ارتفاعات می پیماییم و بعد از حدود2 ساعت طی کردن مسیر لکه های عظیم برف کم کم دیده می شوند. وسط ارتفاعات اشترانکوه به یکباره به لکه برفی عظیم که در واقع یخچالی چند هزار ساله است میرسیم و رودخانه خروشانی که در کنار ما است از آب های یخچال مذکور سرچشمه گرفته و از دهانه تونل برفی بیرون می آید.



اکنون ما به تونل برفی رسیده ایم. منظره ای بسیار زیبا که مانند آنرا در هیچ جای ایران نمی توان یافت. آب های ناشی از ذوب برف های بالاتر تونلی به عرض 10 متر و ارتفاع 3 متر در زیر یخچال ها ایجاد کرده است تونل برفی تا بالای سراشیبی دره امتداد یافته و 800 متر طول دارد تا به برف های بالاتر از خود متصل شود. داخل تونل می شود رفت ولی بر اثر حرکت رود و وزش باد بسیار سرد و نیز احتمال ریزش برف وجود دارد. سفر در اینجا تمام نمی شود زیرا به بالای تونل می رویم که اغلب گردشگران در حال سرسره، عکس برداری و یا برف بازی هستند.

در بالای تونل برفی کم کم احساس عجیبی پیدا می کنیم که تا حالا نداشته ایم و بعد از مدتی متوجه می شویم که پیشانیمان عرق کرده ولی پاهایمان یخ زده است زیرا برف های تونل برفی بسیار سرد هستند. در صورت تمایل دره به چند دره عظیم دیگر تقسیم می شود و همه به سمت ارتفاعات اشترانکوه ختم می شوند که هر کدام دیدنی های خود را دارد. برای رفتن به تونل برفی تا فاصله 200 کیلومتری شهرستان ازنا میتوان یکروزه رفت و برگشت سفر کرد و بهار، تابستان و اوائل پائیز فصل های مناسب برای رفتن به تونل برفی هستند. باید گفت شکار در این منطقه مطلقا ممنوع بوده و فراموش نشود برای حفاظت از محیط زیست زباله های ایجاد شده را در محیط رها نکنیم تا دیگران نیز از طبیعت زیبای اشترانکوه استفاده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد