کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

منار جنبان اصفهان

منار جنبان اصفهان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است که هنوز راز تکان خوردن آن به درستی کشف نشده است و در اینجا به معرفی این جاذبه ی شگفت انگیز می پردازیم.
  
منارجنبان اصفهان در خیابان آتشگاه در فاصله شش کیلومتری غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان به نجف آباد در محله ‌ای به نام کارلادان واقع شده ‌است که البته پیش از این روستایی بوده که اکنون جز اصفهان به حساب می آید. بنیان این مناره در دوره‌ ایلخانی و در اواخر پادشاهی «اولجایتو» بر زمین گذاشته شد. بنایی که به ‌عنوان مقبره ‌ای برای “عمو عبدالله” عارف و زاهد دوره‌ ایلخانی ساخته شد و شامل یک سنگ بزرگ مرمری و یک پارچه روی قبر بود و دورتادور آن به خط ثلث و به ‌صورت برجسته سوره‌ “یاسین” حجاری شده بود. برخی از محققین عقیده دارند که مناره ها بعدا به ایوان مزبور افزوده شده است بدین معنا که در آن زمان روی آرامگاه “عمو عبدالله” فقط یک بنای بدون مناره ساخته شد، بنایی شامل یک ایوان آجری که مکانی را برای زائران این زاهد فراهم می‌ کرد. اما تاریخ این بنای ساده و ارزشمند، 300 سال پس از ساخت مقبره‌ متفاوت شد، زمانی‌ که دانشمندان دوره صفویه دو مناره روی این مقبره ساختند تا آن را متفاوت با دیگر بناهای شهر اصفهان کنند. مناره ‌ها طوری طراحی شده ‌اند که می ‌توان آنها را تکان داد، با تکان دادن یک مناره، دیگری نیز تکان می ‌خورد به همین دلیل به آنها منارجنبان می ‌گویند.

از دیگر شگفتی های آن زمان ساخت این بناست چیزی حدود 800 سال پیش، همان طور که گفته شد قدمت منارجنبان اصفهان به دوره  ایلخانیان (654-736 ه ق ) و به میلادی به (1256-1353 م ) می رسد و از طرفی حرکت دادن یک مناره نه تنها مناره دیگر را به حرکت در می آورد بلکه تمامی ساختمان مرتعش می شود.

ارتفاع ایوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمین بقعه 10 متر و ارتفاع هریک از دو مناره 7/5 متر است. در این ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد و راه صعود به بام و مناره ها نیز به وسیله درگاه کوچکی است که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط می شود.

جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده اند در مشاهدات خود مناره هایی را معرفی کرده اند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشته اند. در کشورهای عراق و عربستان هم منار جنبان های زیادی وجود دارد. کارشناسان می گویند منارجنبان های دنیا در یک دوره زمانی سی ساله دوره تیموریان ساخته شده اند. اما نکته ی اصلی اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره های متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت مناره ها سایر قسمت های بنا نیز حرکت می کند.

تکان خوردن مناره‌های منارجنبان تا مدت ‌ها برای دانشمندان پرسش برانگیز بود. معماری اسرار آمیز این بنا برای بسیاری هنوز هم در هاله ابهام باقی مانده‌ است. منطقی ‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها وجود دارد، پدیده فیزیکی تشدید یا پدیده رزونانس است. چون مناره‌ ها سبک معماری مشابهی دارند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می ‌گذارد. اما هنوز هم دلیل تکان خوردن منارجنبان با قطعیت مشخص نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد