کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

تلاش برای ثبت جهانی کوه دماوند

همایش بزرگ «روز ملی دماوند» در روز جمعه اول مرداد در شهر رینه (در پای رخ جنوبی کوه دماوند) با حضور چند هزار تن از کوهنوردان و دیگر طبیعت‌دوستان برگزار شد.  در سال1383 گروه‌های مردمی دوستدار کوهستان، روز سیزدهم تیر را که در تقویم کهن ایرانی به‌عنوان روز تیرگان خوانده شده، به‌دلیل اینکه با اسطوره‌های مربوط به کوه و آب پیوند دارد، روز ملی دماوند نامیدند. از سال1384 نیز یک همایش و جشن مردمی در نزدیک‌ترین جمعه به سیزدهم تیر در شهر رینه برگزار می‌شود.امسال به‌دلیل مقارن شدن تیرماه با ‌ماه مبارک رمضان، این مراسم در اول مرداد برگزار شد. در این مراسم که از حدود 9صبح تا 6 بعدازظهر به‌طول انجامید، چند برنامه به‌موازات هم اجرا شد. در غرفه‌هایی که در محوطه‌ دانشگاه پیام نور برقرار شده بود، شماری از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و فرآورده‌های محلی مازندران و تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد به معرفی خود پرداختند. همچنین، گروه‌های محلی، به اجرای موسیقی میدانی پرداختند.
در یک نشست محیط‌زیستی با حضور چند تن از استادان و کنشگران محیط‌زیست و جمع بزرگی از مدافعان طبیعت، حاضران از مسئولان سازمان میراث فرهنگی خواستند که در آماده‌سازی پرونده‌ ثبت دماوند به‌عنوان میراث جهانی، تسریع کنند. این پرونده، از چند سال پیش، با پیشنهاد و پیگیری سازمان‌های مردم‌نهاد تا حدودی آماده شده است. موضوع دیگری که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، طرح انتقال آب از حوضه خزر به استان سمنان بود که به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. کارشناسان محیط‌زیست، جنگل‌داری، کشاورزی و مدیران سمن‌های حاضر در همایش، همچنین مسئولان شبکه‌های محیط‌زیستی استان‌های سمنان و مازندران، همگی مخالفت خود را با این طرح پرهزینه که اثرات شدیدی بر محیط‌زیست 2 استان خواهد داشت، اعلام کردند.پیشنهاد این اشخاص، به جای انتقال آب، کمک به کشاورزان برای ارتقای روش‌های آبیاری، جلوگیری از هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی و اصلاح الگوهای مصرف بود.
بعدازظهر نیز سالن ورزش دانشگاه با حضور چند هزار تن، شاهد اجرای موسیقی‌های محلی و سنتی، سخنرانی چند چهره‌ برجسته محیط‌زیست و خواندن بیانیه‌ همایش بود. همچنین به‌رسم چند سال گذشته، لوح تقدیر از «شخصیت برجسته‌ محیط‌زیست» در سال گذشته، اهدا شد. امسال، این لوح به «گنجه پشتیبان زیست‌بوم» که یک نهاد نیکوکاری محیط‌زیستی است و در سال گذشته نقش مؤثری در آزادسازی 2محیط‌بان از زندان داشت، داده شد. مهمان ویژه‌ جشن هم که اسکندر فیروز، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، مورد تشویق پرشور حاضران قرار گرفت و لوح سپاسی به‌خاطر نقش تاریخی ایشان در محیط‌زیست ایران و جهان، به او اهدا شد.
این جشن و همایش مردمی، از سوی انجمن دوستداران دماوندکوه و با همکاری انجمن کوهنوردان ایران، دانشگاه پیام نور رینه، بخشداری لاریجان و شهرداری و شورای شهر رینه برگزار شد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد