کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

کماس

معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری

قله کماس



قله کماس با ارتفاع 2680 متر  یکی از قلل زیبای خراسان رضوی است و در منطقه میانکوه درگز واقع شده است. این کوه جزو رشته کوه هزار مسجد می باشد. کوه کماس دارای طبیعت فوق العاده جذابی بوده و درختان ارس آن و طبیعت بکرش سالانه کوهنوردان و طبیعتگردان زیادی را به سوی خود جذب میکند. 
      بر بالای کوه کماس خانه ای گلی وجود دارد که نظر هر کوهنورد و طبیعتگردی را در آن مسیر به خود جلب می کند. کماس و پیرکماس به نوعی ابتدای شروع رشته کوه هزار مسجد هم محسوب می شود. البته گاهی از کماس به عنوان رشته کوه کماس هم یاد می شود. پس از ورود به آله زو که ابتدای آن در کنار جاده قرار دارد به کنار حوضی خواهید رسید که عشایر برای استفاده خود و دام هایشان درست کرده اند. این حوض دارای آبی گواراست که آب آن به وسیله لوله کشی از چشمه ای که در همان نزدیکی هاست تامین شده است. به فاصله حدود 200 متر بالاتر از حوض یک دوراهی وجود دارد که اگر به سمت چپ (غرب) بروید از لابه لای جنگل درختان ارس به بالای چشمه ترناب (ترنو) خواهید رسید. اگر به سمت راست (شرق) بروید مسیری مالرو دارد. که هر دو مسیر در نهایت شما را به خانه های گلی می رسانند. چون این مسیرها هر سال و در شروع فصل بهار توسط عشایر پیموده می شوند دارای پاکوبی خوب و کاملا مشخص هستند. در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر عشایر در منطقه حضور دارند و رفت و آمدهای شان کاملا محسوس و زیاد است. محال است که در ماه های ذکر شده به کماس بروید و چندین گله گوسفند و ماشین های نیسان که متعلق به عشایر هستند را مشاهد نکنید.
راه های دسترسی به منطقه کماس

1. اگر بخواهید از شهر درگز به منطقه سفر کنید، باید جاده الله اکبر و پیچ های معروفش را که تا دهستان میانکوه حدود 50 کیلومتر است را طی کنید. بعد از عبور از گردنه الله اکبر، بایستی پایگاه نیروی هوایی و روستاهای کپکان، دربندی سفلی، دربندی وسطی، دربندی علیا، کلاته زیبایی و روستای گرنی را پشت سر گذاشته تا به ابتدای مسیر پاکوب و اصلی صعود به قله برسید که محلی است به نام آله زو.
2. در صورتی که خواسته باشید از سمت قوچان سفرتان را شروع کنید، بایستی پس از طی حدود 35 کیلومتر از مسیر جاده قوچان به سمت درگز به سمت راست جاده که روبروی سه راهی امام قلی است بپیچید. اگر نگاهی نیز به تابلوهای ابتدای سه راهی بیاندازید باید تابلوی “جاده قدیم درگز” و تابلوی “کپکان” را ببینید. در این سه راهی پلی وجود دارد و راهنمایی دیگر آنکه در بین این سه راهی مسجدی بین راهی نیز بنا شده است. اگر این مسیر را انتخاب کنید باید روستاهای اینچه کیکانلو، اینچه ساوبلاغ، آغمزار، گپی، خادمانلو، کپکان را پشت سر گذاشته و ادامه  مسیر از اینجا به بعد همانی است که در مسیر شماره 1 آمده است.
 
ارتفاع محل شروع پیمایش : 2016 متر

ارتفاع قله:  2680 متر

طول مسیر پیمایش 6.6 کیلومتر

مدت زمان صعود حدود 4 ساعت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد